Mittwoch, 27. Juni 2007

das neue programm, teil 3, entspannung angesagt

grund für die verschiebung ist geklärt; die CAA, die südafrikanische behörde, möchte uns persönlich treffen bei der scheinausstellung. ob das immer schon so war, oder eine kurzfristige entscheidung, wissen wir nicht. somit müssen wir, da die vorbereitung auf die anerkennung unserer scheine in theorie und praxis bis ins wochenende geht, am montag in der früh zuerst ins amt und können dann beruhigt richtung kunkuru abfliegen.

am programm ändert sich inhaltlich nicht viel - ausser dass tag 7, der ersatztag, der zum 'durchhängen' und theorie eingeplant war, gestrichen wird, bzw. anderwertig komprimiert nachgeholt wird.
somit schaut das programm dann vielleicht so aus:

MI 4.7. ankunft wolfgang r., raoul, wolfgang k.
DO 5.7. ankunft philip [die drei: fliegen oder ausflug jo_burg?]
FR 6.7. DAY 1 (lt. programm => siehe 'das neue programm, teil 1])
SA 7.7. DAY 2
SO 8.7. DAY 3
MO 9.7. DAY 4
DI 10.7. DAY 5
MI 11.7. DAY 6 [DAY 7 ist nur theorie, spareday, zum durchhängen, programm kann sicher anderwertig eingebracht werden]
DO 12.7. DAY 8
FR 13.7. DAY 9 - rückkehr jo_burg
SA 14.7. abflug

wir hoffen, das programm wird jetzt ohne probleme ablaufen, und es tauchen nicht weitere imponderabilien auf - wir sind gespannt.
ärgerlich ist's aber kurzfristig allemal, so knapp vor abflug das zu erfahren, aber, wie gesagt, wir werden das beste draus machen, und fliegerisch ändert sich ja wirklich nichts - also cool bleiben ;-)

das neue programm, teil 2 - unruhe kommt auf


sechs tage vor abflug kommt einmal etwas unruhe nach dem lesen des zugesandten programmes auf - beginn ist lt. info FR 6. juli 2007, und der kurs dauert 9 tage.

eigentlich gingen wir bei den planungen bis dato davon aus, dass der kurs am 5. juli beginnt, wie bereits im februar 2007 festgelegt, und damit, bei dauer von 9 tagen, am 13. juli mit dem rückflug von kunkuru nach jo_burg endet.
wenn aber jetzt der kurs am 6. juli beginnt und 9 tage dauert, dann dauert der bis 14. juli, den tag unseres rückfluges - unsere flüge gehen mittags. da ist wohl ein fliegen nicht mehr angesagt, rückkehr einen tag vorher am 13. juli notwendig, was aber wieder das programm auf 8 tage kürzen würde.

wir gehen davon aus, dass es sich nur um einen irrtum handelt, da ja auch das programm auf der skyafrica homepage nur von einem 8-tageskurs spricht; es scheint karl hat uns noch mit einem 9. tag verwöhnen wollen.
wir sind einmal am klären.....

das neue programm, teil 1


karl hat uns das aktuelle programm zugesandt. er selbst ist derzeit heftigst mit einem rating beschäftigt, hat demnächst seinen checkflug, eine P166s, wie er schreibt.

für kenner der szene:
"The first flight of the P166S took place in October 1968, and South Africa's order of 20 began arriving in 1969. With its excessive range, the Albatross was used for maritime surveillance."

folgendes programm bekamen wir zugesandt:


Bush Pilots Course 20
JULY 2007
Welcome to Johannesburg and to Sky
Africa’s Bush Pilot Training course. We are glad you could join us in our beautiful country. Whilst the purpose of this course is to learn the theory and practical aspects of flying out in the wild country, it is also about having fun. Some of the flying will be simple and some very challenging, but all of it will be scenic, exciting and fun.
The course comprises two main elements, Bush Flying & Bush Craft (living and surviving in the bush). The course combines the two elements to enable the student to safely fly and explore the African landscape, with confidence and skill.
This document provides a day-to-day itinerary of the training program. Most days will include a bush-craft lecture, a flight briefing, tasks and goals for the day and flying training. You will always be accompanied by your dedicated instructor who will guide you through each aspect of the course. As each student has a dedicated instructor and aircraft, your course will proceed at your pace, not that of the group. This enables students with different skill and qualification levels, to proceed comfortably through the course.
We trust you will thoroughly enjoy your time with us. And whilst you are out in the bush flying, don’t forget to appreciate our beautiful country, the wide-open free airspace and
the majestic wildlife.

Happy Landings,

The Sky Africa Team.

Bush Pilots Course 20
Start Fri 6th JULY 2007

Our Bush Pilot’s course is a one on one individual course. Your flight training will be covered by flying instructors and pilot/Ground instructors. In additional several game rangers will provide courses on the wilderness of Africa at our base in Kunkuru.

[voraussichtliche aufteilung der flieger:
philip c172, raoul c172, wolfgang r. c182, wolfgang k. pa29 - wobei natürlich bei bedarf gewechselt werden kann]


All members of the Sky Africa Team are available to assist you at anytime, as well as the staff of Kunkuru Private Bush Lodge. If there is anything we can assist you with during your stay, please do not hesitate to ask.

Regards,
The Sky Africa Team.

Bush Pilots Course

NOTE: ITINERARY MAY BE ALTERED TO SUIT THE TIMETABLE OF THE STUDENTS , METEOROLOGICAL CONDITIONS ETC.

DAY 1
Brakpan Airfield
The first day of the course is a casual introductory day. Guests and instructors will to meet, and to allow the student time to become familiar with Brakpan and the flying school.

You might want to do a casual flight with us and will be handed general information on the SKYAFRICA Bush Pilots course and its objectives

DAY 2
Brakpan Airfield
Overview:
A briefing will be given on t
he Rules and Regulations relating to the Brakpan airspace and the Johannesburg CTR [approach plates]. Students will be introduced to their dedicated instructor and the aircraft they will be training in. An assessment flight will be conducted introducing the student to the area, and allowing time to become familiar with the aircraft. This flight also enables the instructor to assess the level of competency of the student.
Classroom Flight Briefing:

Brakpan Procedures – Arrival and Departure
Johannesburg CTR and Buffer Zone
Johannesburg Special Rules Area (under the TMA) - the rules
The General Flying Area

Radio procedures in South Africa
Rules of the Air
High Altitude Flying

Instructor Briefing:
Aircraft overview – Instruments, Radios, GPS, documentation and safety equipment
Special procedures and techniques specific to the aircraft.
Discussion of the flight and routing.
Flight:*
Aircraft familiarization
Departure to the General Flying area
General Airwork, High density Altitude performance
Basic Emergencies

Circuits at FABB – Normal, Flapless, Glide, Short-field.

*Note: This flight may be scheduled earlier to allow for a buffer in case of poor weather

DAY 3
Brakpan Airfield

Overview:
Now that you familiar with the simple Brakpan airspace and procedures it is time to practice more advanced procedures relevant to bush flying. The departure from Brakpan will focus on short-field technique and obstacle clearance.
In the general flying area we will practice slow flight, with attention to the characteristics and warning signs of an aircraft near the stall. The next objective is low-level slow flight. This is important for both game viewing and airfield inspections. Aborted approaches from slow flight and high-rate of descent will also be covered. We will then return to Brakpan to practice the short/soft field landing techniques. Certain aspects of the validation test requirement will also be covered.
Classroom Flight Briefing:

Theory and technique of Short-field take-off and landing
Low level slow flight, bad weather t
rap
Aborted approach, and the escape route

Instructor Briefing:
Discussion of Power/RPM, flap and configurations settings
Aircraft attitude and speed
Aircraft handling near edge of the envelope

Flight:*
Short-field take-off and departure to the General Flying area
General Airwork, Go-around, Slow flight
Low level slow flight
Short-field take-off and landing at Brakpan
An additional sortie will also be flown as a check flight for the validation of your foreign licence.
You will also write all exams and complete all administrative work necessary to obtain your
license validation
*Note: This flight may be scheduled earlier to allow for a buffer in case of poor weather.

DAY 4
Brakpan Airfield, departing For kunkuru
Overview:
Today we will be departing northwards to our destination: Kunkuru.
The flight has several goals. The flight will enable each student to practise radio procedures, navigation and circuit procedures. We will practise circuit joining procedures and Touch ‘n Go’s at several airfields. Routing into the Wonderboom CTR will take us through controlled airspace enroute to the Waterberg. From here northwards the visual references for VFR navigation become more sparse. This will be the navigation test. Kunkuru bush strip is a one-way dirt strip directly into the hills. Will you find it?
Classroom Flight Briefing:
VFR Flight under the JHB TMA: The Special Rules Area
Airmanship and Radio Procedures
Circuit Joining Procedures
Wonderboom CTR
Kunkuru Arrival Procedures
Instructor Briefing:
Navex Preparation

Airfield briefing
Discussion of the Special Rules Procedures
Flight: Bush sortie 1

FABB – Petite – FAKT (Kitty Hawk) [da konnt ich nur ein etwas fatales bild auftreiben]– FAWB(Wonderboom)–-Freeway –Kunkuru

DAY 5
Kunkuru

Overview
Today’s flying is all about the bush. Dirt strips, grass, runway inspections, wild animals, low-level flying and excitement. Being on a game park, you will have noticed that we share the runway with the local wildlife.

[wir hoffen natürlich auch ein exemplar dieser spezies zu sehen : pferd + zebra = zebroid / zorse

"Wenn man ein Pferd mit einem Zebra kreuzt kommt ein Zebroid heraus. Zu bewundern jetzt in einem deutschen Safaripark. In Safaripark in Stukenbrock kann man jetzt eine echte Sensation bewundern: ein junges Zebra-Pferd, auch "Zebroid" oder "Zorse" genannt.
Dolve Vita in Italien
2002 gab Safaripark-Chef Fritz Wurms zwei seiner Zebra-Weibchen nach italien um Inzucht in seiner Herde zu vermeiden. Dort gaben sich die
Zebra-Damen dem Dolce Vita hin und es funkte zwischen einem Zebra und einem der Pferde in dem Gestüt. Nach ungefähr einem Jahr kam dann der süße Nachwuchs zur Welt. Jetzt wurde "Eclyse" nach Deutschland zurückgeholt.
In Amerika und Kenia verbreiteter
Was in unseren Breitengraden einer Sensation gleicht, ist anderswo gar nicht so ungewöhnlich. Schon zu Kolonialzeiten wurden die beiden Unterarten der Gattung Pferd gekreuzt. Meistens wurde allerdings eine Zebrahengst und ein weibliches Pferd verwendet, weil Zebra-Stuten als zu zickig gelten.
In Kenia werden die Zebroide als Trekkingpferde gehalten und auch in Amerika gibt es mehr dieser Tiere als man denkt."
quelle: www.oe24.at 280607
]

This is just one of the important lessons in today’s flying. We will focus on ground handling techniques to prevent damage to the aircraft, short/rough field take-off and landings and field inspection techniques.
Our routing keeps us near the Waterberg range enjoying the scenic beauty of the area.
Many of the airfields we will visit are part of a private game reserve and thus well stocked with wildlife. The airfields we will be visiting will all require a precautionary inspection to check the runway surface, the obstacles in the area and to ensure the runway is free of animals.

Classroom Flight Briefing

Ground Handling: How to protect your aircraft in the bush
The Kunkuru departure
Airfield briefing
Airmanship
Understanding the power curve and how it affects your flying
Instructor Briefing:
How to handle your aircraft

Decision making after the bush strip inspection: Should I land?
Knowing your limits and that of your aircraft
Flight: Bushsortie 2
Kunkuru – mabula –mabalingwe country club-mabalingwe (fama) - Bonwa Phala - Rovan –
tussenrivieren-Brits (re-fuel) - Kunkuru.

DAY 6
Kunkuru
[den pool werden wir nicht wirklich nutzen, bei den zu erwartenden temperaturen - mehr info zu diesem thema gibt's hier]

Overview
Venturing further from base today, we head off west towards our first airfields. Today we will apply the techniques learnt for inspecting an airfield to determine whether it is safe to land and what type of approach technique we will use.
Our routing takes us West initially towards the border, then South-East past the Pilansberg
National Park, home to the Sun City resort and on towards Rustenburg. This will be our refuelling stop. We will cover low-level navigation techniques and the relevant man-made and natural hazards such as power-lines and wind-shear.

Classroom Flight Briefing:
How to predict wind-shear areas and the recovery techniques.
Low-level navigation
Flying for maximum range
High Density Altitude: How to plan your flight.
Instructor Briefing:
Review of runway inspection procedures and discussion of the Navex
Pilansberg ATZ procedures
Flight: Bushsortie 3

Kunkuru - Roiiberg – Thabazimbi – Dwaalboom – Madikwe west-Sebele – Pilanesberg - Rustenburg – Mawala - Kunkuru


DAY 7
KUNKURU lodge,
Overview
This is our spare day
We will spend the they in the classroom and out in the veldt learning about basic survival and how to move safely in the wild
Classroom Bush Briefing:
Basic survival
First aid
Aircraft mechanical
General Hints

DAY 8

Kunkuru
Long-range flight north to the Limpopo River
Overview

Today we head north. This long range navigation will take us through the less populated terrain of the Limpopo Province.
Our flight takes us over the Waterberg range towards our first airfield, Welgevonden West. Then we continue west to Ellisras then onto the dirt strip at Tolwe en-route to our destination, Hennie's Farm right on the Limpopo River the South African Border with Botswana. Airborne out of the farm, you will have a beautiful view of the river. Take the time to enjoy a scenic departure, low-level of course for the best game viewing. Our routing will take us towards Pholokwane a controlled ATZ with simple joining procedures, were we will land for some more of the magic liquid which keeps us in the air.
Look around for the classic DC-3s, 707s and Convairs. Many of these aircraft are being restored to their former glory, and will once again grace our skies. Remember your clearance for departing and head down south over the range, looking out for the infamous Ranch hotel.

Kunkuru will welcome us again for a late night braii.
Classroom Flight Briefing:
General discussion of the routing and the terrain
Polokwane International: Controlled airspace procedures
Handling in-flight emergencies
Fuel: Why do so many GA pilots run out of it?
Swinging the prop
Instructor Briefing:
Navex preparation
Controlled Airspace
Procedures for when you are ‘Temporarily uncertain of position’

Flight: Bushsortie 4
Kunkuru - Welgevonden West – Ellisras--- Tolwe--- Hennies farm---- Pholokwane – Entambeni-Kunkuru.

Day 9


Departing for Brakpan
Overview
This will be out sightseeing flight back to base. Keep a good lookout through the Pretoria Training Area.
We will see the capital city of Pretoria and fly over the “city of gold “Johannesburg.
Entering under the JHB TMA you must now comply with the Special Rules Procedures. Keep JHB Info informed as you enter the Buffer zone for your final ‘greaser’ on the Brakpan terra firma.
Classroom Flight Briefing:
Preparation of the Navex
Lowering cloud base vs. rising terrain
Instructor Briefing:
Terrain awareness during low-visibility navigation.

Lost-communication procedures
Flight: sortie 5
Kunkuru- Pretoria CC- Johannesburg CC- Rand- FABB-Brakpan


und dann heißt's abschied nehmen, es geht nach hause, nordwärts, via doha, zurück nach wien, hoffentlich mit äusserst positiven eindrücken [bild von brett b. despain]

gesundheitliches

vor solchen reisen ist es auch empfehlenswert, seinen impfpass auf den aktuellen stand zu bringen - in wien u.a. am tropeninstitut und im zentrum für reisemedizin. die gegend in der wir uns bewegen ist malariafrei, soweit man das sagen kann - karl sagt's auch, und er lebt schon sehr lange dort.
diphtherie, tetanus, polio, tollwut, hepatitis A/B, masern, typhus, und einige mehr. mückenschutz ist absolut angesagt, einsprayen und einreiben gebot der stunde.

ein problem wird sicher auch das essen sein, man wird aufpassen müssen.
aber andererseits auf dem namibia-aufenthalt im letzten jahr gab's auch keine probeme - außer einmal in swakopmund, wo ich in einem von deutschen geführten lokal, und nicht im hotel gegessen habe - in den hotels und lodges war alles super, sogar der frische salat, der sauberkeit wegen mit örtlichem wasser gewaschen, war ohne probleme zu verursachen zu essen;-)

es muss ja nicht gleich exotisch-einheimisches sein, wie diese spezialität einheimischer.


abseits vom essen, gefahren die im flieger vom langen sitzen auf uns warten : thrombose.
"Weltgesundheitsorganisation warnt:

Thrombose-Gefahr bei Reisen über vier Stunden verdoppelt

Reisen, die mehr als vier Stunden dauern, erhöhen das Risiko gefährlicher Blutgerinnsel ungefähr auf das Doppelte.

29.06.07 - Wie die Weltgesundheitsorganisation (WHO) berichtet, gilt das für Passagiere, die unbeweglich in Flugzeug, Bahn, Bus oder Auto sitzen. Grund dafür ist der stark verlangsamte Blutstrom. Die Organisation weist allerdings darauf hin, dass nur einer von 6 000 Gefährdeten eine sogenannte tiefe Venenthrombose entwickelt.

Besonders hoch ist das Risiko für Menschen, die in einer relativ kurzen Zeitspanne mehrfach mit dem Flugzeug unterwegs sind. "Das liegt daran, dass das Thrombose-Risiko nach einem Flug nicht einfach vorbei ist, sondern noch ungefähr vier Wochen anhält", teilt die WHO mit. Zudem könnten andere Faktoren - wie zum Beispiel Übergewicht, die Einnahme der Pille oder eine Blutkrankheit - das Risiko erhöhen.

Reisenden empfiehlt die WHO den Verzicht auf enge Kleidung. Zudem sollten Passagiere mit den Beine wippen. "Experten haben festgestellt, dass die Blutzirkulation durch eine Bewegung der Wadenmuskulatur angeregt werden kann", heißt es. Von den Bus-, Bahn- und Flugunternehmen fordert die Weltgesundheitsorganisation bessere Informationen über das Risiko.""
quelle

Doha - die zweite

ein weiterer bericht zu Doha (quelle)


"This time for our trip to India we chose Qatar airways. Seeing its publicity Qatar Airways, one of the fastest growing airlines in the world. Taking you more personally! every now & then on BBC encouraged us to book for the same. This airline is based in Doha, Qatar covering around 70 international destinations. Check-in at Paris was very smooth though they were very strict about luggage weight.

In-flight service was good with very comfortable seats having enough leg room; qualit
y of the food was better than what we had before and was good with choice of films and music on demand. In short, good service for almost 7-8hrs.of long haul flight. What let the airline down was ground services at Doha airport which was awful. Too congested, with no seats, toilets overloaded. There you can see all South-Asians in blue collar jobs. Services at airport were very poorly managed.

Qatar generously gave free dinner coupon for 4 hours stop-over in the age of no-frill air lines. Finding a long queue and no place to seat we opted for a quick stroll in the small duty free section. Having all kinds of perfume from France, small souvenirs, wines, cigarettes and YES last but not least is our yellow metal (gold) shop. Where every Indian was making a pilgrimage. Truly, wherever & whatever the price of gold be India’s fascination towards it will not lessen. [......]
It was time to board for our next flight from Doha to Delhi. Everyone was in rush to get into the flight showing their so called Indian etiquettes as if they have bought the flight; and flight was going to leave without them. Again in-flight service was good along with food menu. ....."

eine andere welt, das muss man akzeptieren - sogar die straßenschilder sehen etwas anders aus !

Doha, oder oha? oder: "na eddi, des schaud ned guad aus" ;-)

---zitat anfang---
Doha: worst airport ever

Short Version:

Doha is probably the worst airport ever. I flew Qatar Airways (a very fine airline once you are inside the plane) toand from Kathmandu and had a 5-6 hour layover each way in Doha. It’s impossibly overcrowded, so couple the delirium of changing time zones, sleepiness, slight apprehension of going to Nepal for the first time and inability to find a place to sit/rest, multiply by 5 hours, and you get the idea.

Longer Version:

For those that don’t know, Doha is in Qatar, on the Arabian Peninsula. I landed and took off in the dark, so I can’t say much about the scenery. At the risk of being close-minded, I’d venture to say that they have a lot of sand and oil pumps.

The airline is pretty cool – the staff is multi-ethnic, they hire from all the countries they fly to, and they boast that they have 55 ethnicities working for them. That translates into a lot of people from South East Asia and, surprisingly, a clearly Russian attendant that I spotted in Doha. How she ended up there, no idea (actually, I have a couple. Probably by plane).

Back to the gripes about the airport – it’s just way too small to support the amount of traffic going through it. First, when you get off the airplane, you stand in a long 30-minute line to go through the security to get into the airport. That was my first sighting of men wearing traditional Arab dress. Pretty cool, and a little surreal.

Once you are past the security check, you have 3 options: go into the giant “duty free” shopping area that takes up most of the airport building, or walk around aimlessly in circles trying to find a place to sit. Alternatively, you can go upstairs, show your transit ticket to the next place, get a meal voucher and wait in line for a fairly mediocre “dinner” in a crowded fast-food type place, followed by jostling for a place to sit in their overcrowded café. And that’s the only dining option.

Once you are done with this so-called dinner, you go back to option #2: cruise the tiny waiting area trying to find a seat. At this point you are fighting against an army of people from the Asian continent who’ve been dealing with overcrowding and lack of personal space their entire life, so you stand no chance. If you try to be clever and pay your way into a first-class lounge (hey, it’s only $25!) you’d be disappointed. Apparently, “paid peasant access” is only available after 11:30pm – which in my case translated into 2 hours of waiting to get in. So no such luck. Only other option is to try and find a place to sit on the floor, as far away from the not-so-hermetically sealed smoking lounge as possible, and read a book.

So what’s the point of this rant? Ah yes, Doha (and Qatar airways) should triple the size of the airport, and put more chairs in. Another point? Don’t fly through Doha. Or get rip-roaring drunk on the first leg of your flight – I think that’s what the Nepalis coming from Kathmdandu on the way back were trying to accomplish.
---zitat ende---

so schlimm wird's hoffentlich nicht mehr, der beitrag war aus 2006.
und die 2-3 stunden sollten wir überbrücken können. so whirlpools und ähnliches soll's dort auch wo geben - also badehose einpacken.

quelle

flüge

nach südafrika gibt's mehrere möglichkeiten, wir, raoul, wolfgang r. und ich wählen die über doha, mit der qatar airways. geplanter abflug in wien am 3. juli 2007, um 12.55 uhr LT (A320-110/200) , ankunft in doha, 1915 uhr LT, weiter geht's um 2145 uhr LT (A330-200 , in dem flieger sollt's nicht fad werden) richtung johannesburg, wo wir am 4. juli 2007 um 0525 LT ankommen werden - und hoffentlich vom karl abgeholt werden.
philip fliegt erst am 4. juli über london nach jo_burg, mit ankunft 5. juli 2007 zeitig in der früh.
dass es wahrscheinlich ziemlich frisch um die zeit sein wird, wir rechnen mit 5 ° celsius, hab ich in einem früheren beitrag schon dokumentiert ;-)
retourflug am 14. juli 2007 detto mit qatar, abflug 1255 jo_burg, alle zeiten wieder LT, doha ankunft 2215, weiterflug 0110, mit ankunft in wien um 0600 - ausgeschlafen, wie ich hoffe, da sich's einige in der 2. reihe hin und retour bequem machen, mit den hoffentlich schon neuen sitzen ;-)
übrigens, die flüge haben wir schon vor mehr als einem halben jahr gebucht, mit günstigen tarifen.

kulinarisch soll ja auch einiges los sein: "

Qatar Airways: Reisen und Speisen wie im Gourmet-Restaurant Airline wertet ihr Angebot ab Deutschland mit einer zusätzlichen wöchentlichen Frequenz und neuem Servicekonzept für Gäste der First und Business Class weiter auf Frankfurt/Doha (14. Dezember 2006) Qatar Airways baut ihr Angebot ab Frankfurt aus und steigert die Servicequalität. Die Airline startete vor kurzem ihren zehnten wöchentlichen Flug von Frankfurt nach Doha. Damit hat Qatar Airways ihre Präsenz auf dem deutschen Markt innerhalb kürzester Zeit enorm gesteigert – die Airline aus dem Scheichtum Qatar bietet damit inzwischen 21 wöchentliche Verbindungen ab Frankfurt, München und Berlin über Doha zu mehr als 70 äußerst attraktiven Destinationen weltweit. Auch bietet Qatar Airways seit Anfang des Monats Fluggästen der Business und der First Class ab Frankfurt ein neues Servicekonzept. Dabei sind die gewohnten Trolleys aus der Kabine verbannt: Die Fluggäste wählen ihr Wunschmenü aus einer in edles Leder gebundenen Karte aus. Die Flugbegleiterinnen und Flugbegleiter servieren jeden Gang einzeln – der Fluggast kann sogar den Zeitpunkt bestimmen, zu dem er seine Mahlzeit einnehmen will. Porzellangeschirr aus der deutschen Manufaktur Bauscher und eigens für Qatar Airways von dem französischen Designer Guy Degrenne entworfenes Besteck verleihen dem Bordservice eine zusätzliche luxuriöse Note. Selbstverständlich ist auch eine umfangreiche Karte mit verschiedenen Champagnersorten und erlesenen Weinen aus der ganzen Welt. „Unsere Fluggäste sollen sich in 35.000 Fuß Höhe so wohl fühlen wie in einem Gourmet-Restaurant“, erklärt Akbar Al Baker, CEO von Qatar Airways. „Für die exzellente Speisenauswahl, unsere moderne und leichte Küche sowie die hohe Qualität unserer Menüs sind wir in diesem Jahr sogar bei den World Travel Awards für unseren ‘World’s Leading Airline Inflight Meal Service’ ausgezeichnet worden.“ Die Auswahl an Speisen an Bord von Qatar Airways ist international geprägt: Die Airline verwöhnt ihre Gäste zum Beispiel mit typisch arabischen Vorspeisen (Mezze), Steak, Foie Gras, Hummer, Kaviar, einer leckeren Auswahl an Desserts und frischen Früchten. Mit dem neuen Servicekonzept verfolgt die Fluggesellschaft konsequent ihre Strategie zum Aufbau einer Premium-Airline mit bestem Preis-/Leistungsverhältnis weiter. Dies wird inzwischen auch international honoriert: So wird die Fluggesellschaft im weltweit renommiertesten Airline-Ranking der britischen Skytrax als einzige Fluggesellschaft aus der Golfregion mit fünf Sternen bewertet. Der besondere fünf Sterne Service für Premiumgäste setzt sich am Boden fort: Die Fluggäste erwartet in Doha, dem Drehkreuz von Qatar Airways, ein erst vor wenigen Tagen eröffnetes Premiumterminal, das ausschließlich Gästen der First und der Business Class vorbehalten ist und allen erdenklichen Luxus bietet. Das exklusive Angebot dieses weltweit einmaligen Terminalgebäudes reicht von einem Concierge, der die Gäste in Empfang nimmt, über Restaurants und einen riesigen Duty Free Bereich bis hin zu einem Spa, in dem abfliegende oder weiterreisende Fluggäste der First Class Sauna, Massagen oder den Whirlpool genießen können."

die schwelgen ja fast wenn's um qatar airline geht:
"Travel in luxurious comfort When flying on Qatar Airways A330 aircraft, you will be travelling in one of the most impressive Business Class cabins in the world. The Business Class Sleeper seats recline to 160 degrees, and have an independent lumbar support and a foot massage bar. With our state-of-the-art seats, you can be sure to arrive at your destination fresh and relaxed. Enjoy fine dining Discover one of the finest dining experiences in the sky. You will be treated to six-course meals that typically feature hors d'oeuvre, anti pastas, Arabic mezzas, salads, cheeses, desserts, fresh fruits, a full coffee service and luxury chocolates."

man darf gespannt sein ;-)
übrigens, SKYTRAX hat neben ASIANA, MALAYSIA, SINGAPORE, und CATHAY PACIFIC als fünfte airline QATAR airways mit *****, dem maximum, gereiht !

details zur qatar airways flotte

ps: alle bilder der speisen von airlinemeals.net

die behörde schlägt zu

auch in südafrika, die ACG heißt dort CAA und möchte natürlich genaueste info über uns haben, muss der amtsweg eingehalten werden - wir sollen anerkennungsscheine bekommen.

wir senden somit kopien in pdf format unseres funkerzeugnisses, der pilotenscheine, der medicals und 2 photos an karl, der die unterlagen an CAA weiterleitet.
die wollen dann auch noch eine bestätigung von unserer behörde, dass die scheine die wir in kopierter form, inkl. gültigkeitsdatum, an karl gesandt haben, tatsächlich gültig sind.
also stellen unsere netten damen in der ACG eine bestätigung aus, "to whom it may concern" dass unsere scheine gültig sind.
raoul, der seine bestätigung in der ACG selbst abholt, erfährt dann auch noch, dass die CAA selbst diese bestätigungen - da könnt ja jeder kommen und sich eine machen und per pdf wo hin senden - nicht ganz glaubhaft akzeptiert werden.
die erfahrung der damen zeigt, dass die CAA dann nochmals direkt bei der ACG anfrägt ob die kopien der gültigen scheine, die wir gesandt haben, tatsächlich zu jenen scheinen gehören, die ACG als gültig beglaubigt hat, und für tatsächlich gültig erklärt haben, obwohl das auf den gültigen scheinen ja ersichtlich ist.... ;-)

wetter


das scheint eine ganz wichtige sache zu sein, in juli ist da unten winter.
aus dem KURIER vom 27. juni 2007, also 6 tage vor abflug:

"Schnee in Südafrika
Eine wetterbedingt eisige Stimmung herrscht derzeit auch in Südafrika: Ein erneuter Kälteeinbruch mit heftigen Schneefällen führte in der Ostkap-Provinz zur Sperre zahlreicher Straßen und ersten Unfällen. Von der weißen Pracht überrascht wurden Mittwoch früh ebenso die Pendler der Wirtschaftsmetropole Johannesburg.
Auf der Süd-Halbkugel herrscht zur Zeit Winter, der vergangenen Monat mit Temperaturen von bis zu minus neun Grad mehr als zwei Dutzend Menschen das Leben gekostet und an zahlreichen Orten diverse Kälterekorde gebrochen hatte. "

dass es kalt ist haben wir gewusst, ich war 2006 auf einer rundreise in namibia, das doch geringfügig nördlicher liegt, und da war's auch ziemlich frisch wenn die sonne unterging.
johannesburg hat auch ähnliches zu bieten - nebenan 'historisches' vom 4. juli 2006, also genau ein jahr vor unserem geplanten flug.

da heißt es sicher warmes einpacken.

die südafrikaner, scheint's, sind aber optimal vorbereitet - es gibt trockenkurse für schifahrer. wir haben uns aber entschlossen unser schimaterial zuhause zu lassen.

für jene die's genau wissen wollen, gibt's eine südafrikanische wetterseite mit aktuellen infos.

ein mögliches programm

And this is how it works…..

SKYAFRICA BUSHPILOTS TRAINING COURSE

Day 1

Arrival
You will be collected from Johannesburg International and accommodated in a comfortable Bed and Breakfast Lodging.
In the afternoon, we will drive down to our airfield where you will meet your Instructor and the SKYAFRICA Crew. You will then take a short familiarization flight to get to know the aircraft that you will be flying with and its systems. Information material containing essential map and navigation material will be handed to you.
SKYAFRICA has published a Booklet called “The Bushpilots Bible” which will be used as the basic reference book for this course
In the evening we will attend a typical South African Braai at the Flying Clubs Swimming Pool

Day 2

You will take off for the days sortie and hone your flying skills, various short field, soft field landing techniques as well as out-landings will be practiced. You will fly out of a hot and high airfield.
Flight conditions and configuration that ordinary “straight and level” pilots hardly ever experience form part of the training. Slow flight, the use of wind and thermals, ridge flying, flying for maximum distance, are all essential knowledge for Bush operations.
A practical flight test will form part of your License validation.
The afternoon sees us planning our flight and preparing our Aircraft and Equipment for Bush flying.

Day 3

Early morning we head north on our flight to a Bush lodge that will serve as our Base for the entire course.
Part of this sortie will comprise your x-country test towards your South African license validation.
The flight is a Navigation exercise that will see us land on four different fields en-route again practicing our field approach and landing techniques as well as aircraft ground handling.
The Bush lodge has its own Landing strip and we will radio ahead to make sure the rangers clear the runway from ever present grazing game and buck.
The Lodge is comfortably furnished and boasts great South African Hospitality.
Thatch covered roofs and natural stone walls blend into the surroundings and the main lodge houses a rustic bar and a lecture room.
Gargantuan steaks and other scrumptious food are on the menu and there will be many opportunities to enjoy the African Bushveld or simply to relax at the poolside.

Day 4

After a nourishing Breakfast we prepare for our first Bush flying exercise flying to, landing, and taking off from various airstrips.
You will learn how to handle your Aircraft safely and proficiently on the ground as well as in the air.
Every sortie includes a thorough ground briefing on various flying techniques, some great flying and breathtaking scenery.
We return to camp in the afternoons and you will be taken out into the Veldt by qualified bush rangers who will teach you the basic skills needed to operate safely in the wild. Basic survival techniques and the handling of various tools and gadgetry necessary in the bush will be demonstrated.

Day 5

This day will see us landing at various other Strips, again the challenge will be to judge the route, the weather, the fields you are going to land on until you are proficient at flying the numbers like a professional. One way fields, inclines, declines precautionary landings will be practiced.
Afternoons we make the Bush our classroom:
Rangers will take you on bush walks introduce you to tracking and teach you how to spot game, read spoor and identify various edible plant and game species.
Night and day Safari game drives will bring you in touch with Africa’s abundant fauna and flora. Antelope, Giraffe, Zebras and other Game roam freely and you will get good photo opportunities.
Evenings will include talks about Airmanship, “tricks of the trade” for bushpilots.

Day 6

Time for long range navigation, how to plan your Flight, reading of ground features, awareness of the your environment, landing site selection. You will learn how to navigate about the Bushpilots VOR and how to establish and maintain contact with other planes flying in your area.
. This night we may camp out. You will learn how to establish a temporary Bush camp, how to safeguard yourself and your Plane from the natural hazards of the wild outdoors. We will have Sundowners under the wing of our Aircraft and watch the fiery red African sun meet the horizon. Evenings are spent around the campfire taking in the sounds of nature around us. Nowhere will you see a sky so clear and the canopy of stars so bright than in the African Bundu.
Who said bush pilots may not be romantic, that why we do it in the first place?

Day 7

Mid-morning we fly back to the lodge. This will be a low-level flight where we will learn how to spot and identify game from the air.
The day is spent relaxing on the pool with a couple of Gin tonics.
For those interested, the following activities are available
Basic Firearms course
Golf
An underground visit down some old MineshaftsThe evening will be spent around a delicious farewell dinner and there will be an award ceremony for those that have proudly obtained their BUSHPILOTS CERTIFICATE OF COMPETENCY

Day 8

After saying goodbye to our hosts the rangers will clear the runway for us again one last time.
We will take off for a relaxing sightseeing flight that will take us across Pretoria South Africa’s Capital city and then onwards around City of Gold Johannesburg to land at our Home Base FABB.This course will have prepared you for flying in remote areas and will give you the confidence that it takes to enjoy what must be on of the life’s most exhilarating pleasures-Flying African Skies.



Quelle


wir haben uns entschlossen den kurs vom 5. juli bis 14. juli 2007 zu buchen.


am anfang war die idee

viele flieger kennen das gefühl, man möchte einmal in den USA oder an anderen exotischen plätzen, vor allem dort wo man keine fingerabdrücke hinterlassen muss, fliegen.
man macht sich im internet schlau, stößt auch auf diverse angebote, aber so richtig entschließen das zu machen kann man sich nicht, alleine macht's auch nicht wirklich spaß - es gibt ja auch ein leben nach dem jeweiligen flug ;-)

vor einigen jahren kehrte einer unserer flugschüler, georg, (siehe bild rechts) von einem s-afrika aufenthalt zurück. er war dorthin geflogen, mit der linie, versteht sich, um günstig stunden zu sammeln.
geflogen ist er bei karl finatzer's (zu karl: siehe links oben) skyafrica. er war zufrieden mit dem angebot, und beeindruckt von der landschaft dort, und der etwas anderen art zu fliegen. schon alleine die flugplatzhöhen von 5000 ft und mehr lassen schweißperlen auf der stirn entstehen ;-)

ich war sofort begeistert, hab auch kontakt aufgenommen, aber so richtig konkret geplant habe ich dann doch nichts - wie oben schon geschrieben, alleine wollt ich nicht wirklich hin.

karl hat dann im sommer 2006 im kleinen kreis in bad vöslau einen vortrag übers buschfliegen und sein angebot gehalten, mit tollen berichten und bildern, bei dem 2 der jetzt teilnehmenden 4 teilnehmer anwesend waren - und beeindruckt; und zwar so beeindruckt dass sie sich entschlossen haben, konkretes anzugehen. im laufe der zeit stießen noch 2 piloten dazu, sodass schließlich philip, raoul, wolfgang und ich finalisierende entscheidungen in angriff nahmen und buchten.